050 if-sats
If-sats
Idé
Kasta mynt som visar krona eller klave.
Flödesschema
Pseudokod
kasta mynt skriv ut vad myntet visar
mer som kod
skapa variabel för att spara ett tal slumpa tal, 0 eller 1, och spara om talet är 0 -> skriv ut krona annars -> skriv klave
Kod i funktionen setup()
// möjliggör överföring till dator från Arduino // överföringshastiheten är 9600 bitar,ettor eller nollor, // per sekund Serial.begin(9600);
// för att det inte ska bli samma slumptal // varje gång som programmet körs randomSeed(analogRead(A0));
// variabel för att spara ett heltal int slumptal;
// slumpa tal och spara i variabeln // möjliga tal 0, 1, (men inte 2) slumptal = random(2);
if (slumptal == 0) { Serial.println("krona"); } else { Serial.println("klave"); }
Teori - operatorer
Operatorer för jämförelse
< mindre än
större än == lika <= mindre eller lika = större eller lika != inte lika
! betyder inte
Kombinera villkor
Vilkoret
0 < x < 10
Måste skrivas som ett kombinerat villkor se nedan, där && betyder och.
0 < x && x < 10
Utmaing - if-sats
kasta två tärningar visa resultat om lika skriv ut vinst annars skriv ut förlust
If med else if
Idé
Kasta tresidig tärning och visa resultatet i form av tärningsögon på datorn.
Flödesschema
Pseudokod
slumpa tal: 1, 2 eller 3
om 1 -> visa en prick
om 2 -> visa två prickar
annars -> visa tre prickar
Kod i funktionen setup()
// möjliggör överföring till dator från Arduino // överföringshastiheten är 9600 bitar,ettor eller nollor, per sekund Serial.begin(9600);
// för att det inte ska bli samma slumptal // varje gång som programmet körs randomSeed(analogRead(A0));
// variabel för att spara ett heltal int slumptal; // slumpa tal och spara i variabeln // möjliga tal 1, 2, 3, (men inte 4) slumptal = random(1, 4);
if (slumptal == 1) { Serial.println(""); Serial.println(" * "); Serial.println(""); Serial.println(); } else if (slumptal == 2) { Serial.println(""); Serial.println(""); Serial.println(" *"); Serial.println(); } else { Serial.println(""); Serial.println(" * "); Serial.println(" *"); Serial.println(); }
Typisk output i seriell monitor
Utmaning
kasta två tärningar om båda visar sex skriv ut storvinst annars om båda är lika skriv ut vinst annars skriv ut förlust