050 if-sats
If-sats
Idé
Kasta mynt som visar krona eller klave.
Flödesschema
Pseudokod
kasta mynt
skriv ut vad myntet visar
mer som kod
skapa variabel för att spara ett tal
slumpa tal, 0 eller 1, och spara
om talet är 0 -> skriv ut krona
annars -> skriv klave
Kod i funktionen setup()
// möjliggör överföring till dator från Arduino
// överföringshastiheten är 9600 bitar,ettor eller nollor,
// per sekund
Serial.begin(9600);
// för att det inte ska bli samma slumptal
// varje gång som programmet körs
randomSeed(analogRead(A0));
// variabel för att spara ett heltal
int slumptal;
// slumpa tal och spara i variabeln
// möjliga tal 0, 1, (men inte 2)
slumptal = random(2);
if (slumptal == 0)
{
Serial.println("krona");
}
else
{
Serial.println("klave");
}
Teori - operatorer
Operatorer för jämförelse
< mindre än
> större än
== lika
<= mindre eller lika
>= större eller lika
!= inte lika
! betyder inte
Kombinera villkor
Vilkoret
0 < x < 10
Måste skrivas som ett kombinerat villkor se nedan, där && betyder och.
0 < x && x < 10
Utmaing - if-sats
kasta två tärningar
visa resultat
om lika skriv ut vinst
annars skriv ut förlust
If med else if
Idé
Kasta tresidig tärning och visa resultatet i form av tärningsögon på datorn.
Flödesschema
Pseudokod
slumpa tal: 1, 2 eller 3
om 1 -> visa en prick
om 2 -> visa två prickar
annars -> visa tre prickar
Kod i funktionen setup()
// möjliggör överföring till dator från Arduino
// överföringshastiheten är 9600 bitar,ettor eller nollor, per sekund
Serial.begin(9600);
// för att det inte ska bli samma slumptal
// varje gång som programmet körs
randomSeed(analogRead(A0));
// variabel för att spara ett heltal
int slumptal;
// slumpa tal och spara i variabeln
// möjliga tal 1, 2, 3, (men inte 4)
slumptal = random(1, 4);
if (slumptal == 1)
{
Serial.println("");
Serial.println(" * ");
Serial.println("");
Serial.println();
}
else if (slumptal == 2)
{
Serial.println("*");
Serial.println("");
Serial.println(" *");
Serial.println();
}
else
{
Serial.println("*");
Serial.println(" * ");
Serial.println(" *");
Serial.println();
}
Typisk output i seriell monitor
Utmaning
kasta två tärningar
om båda visar sex skriv ut storvinst
annars om båda är lika skriv ut vinst
annars skriv ut förlust