050 if-sats

If-sats

Idé

Kasta mynt som visar krona eller klave.

Flödesschema

Pseudokod

kasta mynt skriv ut vad myntet visar

mer som kod

skapa variabel för att spara ett tal slumpa tal, 0 eller 1, och spara om talet är 0 -> skriv ut krona annars -> skriv klave

Kod i funktionen setup()

Kod på GitHub

// möjliggör överföring till dator från Arduino // överföringshastiheten är 9600 bitar,ettor eller nollor, // per sekund Serial.begin(9600);

// för att det inte ska bli samma slumptal // varje gång som programmet körs randomSeed(analogRead(A0));

// variabel för att spara ett heltal int slumptal;

// slumpa tal och spara i variabeln // möjliga tal 0, 1, (men inte 2) slumptal = random(2);

if (slumptal == 0) { Serial.println("krona"); } else { Serial.println("klave"); }

Teori - operatorer

Operatorer för jämförelse

< mindre än

större än == lika <= mindre eller lika = större eller lika != inte lika

! betyder inte

Kombinera villkor

Vilkoret

0 < x < 10

Måste skrivas som ett kombinerat villkor se nedan, där && betyder och.

0 < x && x < 10

Utmaing - if-sats

kasta två tärningar visa resultat om lika skriv ut vinst annars skriv ut förlust

If med else if

Idé

Kasta tresidig tärning och visa resultatet i form av tärningsögon på datorn.

Flödesschema

Pseudokod

slumpa tal: 1, 2 eller 3 om 1 -> visa en prick
om 2 -> visa två prickar annars -> visa tre prickar

Kod i funktionen setup()

Kod på GitHub

// möjliggör överföring till dator från Arduino // överföringshastiheten är 9600 bitar,ettor eller nollor, per sekund Serial.begin(9600);

// för att det inte ska bli samma slumptal // varje gång som programmet körs randomSeed(analogRead(A0));

// variabel för att spara ett heltal int slumptal; // slumpa tal och spara i variabeln // möjliga tal 1, 2, 3, (men inte 4) slumptal = random(1, 4);

if (slumptal == 1) { Serial.println(""); Serial.println(" * "); Serial.println(""); Serial.println(); } else if (slumptal == 2) { Serial.println(""); Serial.println(""); Serial.println(" *"); Serial.println(); } else { Serial.println(""); Serial.println(" * "); Serial.println(" *"); Serial.println(); }

Typisk output i seriell monitor

Utmaning

kasta två tärningar om båda visar sex skriv ut storvinst annars om båda är lika skriv ut vinst annars skriv ut förlust