1706 Yatzy start

Öppna ett projekt som innehåller klassen Dice. Spara om med samma namn som den här övningen har. Du ska skriva en bit av ett Yatzy-spel.

Klassen Yatzy

Fält

Klassen har ett fält yatzyDice, som är en vektor, med plats för fem tärningar.

Konstruktor

Vektorn yatzyDice skapas och fylls med fem tärninger av klassen Dice.

Metoden throwAll()

I metoden kastas alla tärningarna.

Metoden print()

Metoden skriver ut det tärningarna visar. Det kan bli som nedan.

3, 4, 4, 1, 2,

Metoden hasOne()

Om en av tärningarna visar en etta returnerar metoden true, annars returneras false.

Metoden has()

Metoden tar en parameter som är ett heltal. Heltalet är tänkt att vara mellan 1 och 6. Om någon av tärningarna visar bifogat tal returnerar metoden true, annars returnerar den false.

Metoden numberOfTwoes()

Metoden räknar hur många tärningar som visar två och returnerar svaret.

Kan du använda dig av någon metod som du redan har skrivit?

Metoden numberOf()

Metoden tar en parameter som är ett heltal mellan 1 och 6. Antalet tärningar som visar bifogat värde returneras.

Metoden hasPairInTrees()

Metoden returnerar true om minst två av tärningarna visar treor, annars false.

Metoden hasPairIn()

Metoden tar en parameter som är ett heltal mellan 1 och 6. Om det finns par i bifogat tal returneras true, annars returneras false.

Metoden hasTrissIn()

Metoden tar en parameter som är ett heltal mellan 1 och 6. Metoden returnerar true om tärningarna visar triss i bifogat tal.

Metoden hasAtLeast()

Metoden tar två parameterar. Den första är ett heltal mellan 1 och 6. Den andra är ett tal mellan 1 och 5 och avgör hur många tärningar av en viss sort (parameter ett) som behövs för att metoden ska returnera true.