1621 Kapplöpning med mynt

Projektet Figures behövs. Det har du använt tidigare. Det kan även laddas ner. Se under Resources mitt på sidan och sedan Book Projects (zip file).

Två personer springer ikapp. Öppna projektet figures. Spara det som Kapplöpning i lämplig mapp.

Klassen Kapplöpning

Kapplöpning

  • Person löpareEtt
  • Person löpareTvå
  • Square löparbana
  • Mynt slant
  1. tävla()

konstruktorn

Konstruktorn skapar löparbanan och löparbanan

  • ändrar storleken till 200 pixlar
  • flyttas 50 pixlar uppåt
  • flyttas 15 pixlar åt vänster
  • görs synlig

Vidare skapas löpare ett och två. Den senare flyttas 80 pixlar uppåt. Båda görs synliga.

Därtill skapas slanten.

metoden tävla()

I metoden tävla singlas det slant. Om det blir krona flyttas löpare ett och om det blir klave flyttas löpare två. Använd metoden slowMoveHorizontal() för att flytta löparna. Det gör att de springer lagom fort.

Upprepa ovanstående 400 gånger.

Testa.

Är du snabb finns det en hel del som kan göras bättre.