1620 Kapplöpning

Projektet Figures behövs. Det har du använt tidigare. Det kan även laddas ner. Se under Resources mitt på sidan och sedan Book Projects (zip file).

Två personer springer ikapp. Öppna projektet figures. Spara det som Kapplöpning i lämplig mapp.

Klassen Kapplöpning

Kapplöpning

  • Person löpareEtt
  • Person löpareTvå
  • Square löparbana
  • Random slumptalsgenerator
  1. init()
  2. tävla()

metoden init()

Metoden init skapar löparbanan och

  • ändrar storleken till 200
  • flyttas 50 pixlar uppåt
  • flyttas 15 pixlar åt vänster
  • görs synlig

Vidare skapas löpare ett och två. Den senare flyttas 80 pixlar uppåt. Båda görs synliga.

metoden tävla()

I metoden tävla slumpas ett tal, 0 eller 1. Om det är 0 flyttas löpare ett och om det är 1 flyttas löpare två. Använd metoden slowMoveHorizontal() för att flytta löparna. Det gör att de springer lagom fort.

Upprepa ovanstående 400 gånger.

Testa.

Är du snabb finns det en hel del som kan göras bättre.