0060 genomgång kap 2

Lärandemål

  • Börja bekanta sig med felkoder.
  • Kunna läsa dokumentation för klassen Actor.
  • Kunna anropa metoder i koden.
  • Kunna skriva metodhuvuden.
  • Kunna skriva if-sats.
  • Känna till vad pseudokod är.

Genomgång

book scenario:chapter 2 > little-crab

Skapa en krabba

  new Crab()

Anropa metoden act

  act()

Skriv kod i metoden act

Metodanrop med parameter. En parameter är information som skickas med i ett metodanrop.

  move(5)

  move(-5)

  turn(10)

Fel

Errors

Det räcker att ett tecken är fel.

Arv

Crab ärver metoderna move och turn från Actor.

Dokumentationen för Actor:

Dubbelklicka på klassen Actor för att visa dokumentationen.

  boolean isAtEdge()

  void move(int distance)

  void turn(int amount)

De tre raderna ovan kallas metodhuvud (eng. metod signature).

Returdatatyp

  • void - som en befallning

  • icke void - som en fråga. Svaret har specificerad datatyp.

if-sats

  if (villkor)
  {
      instruktion;
      ...
  }

Exempel från klassen Crab:

  if (isAtEdge())
  {
      turn(10);
  }
  move(5);

Exemplet ovan som pseudokod:

  • Om krabban är vid kanten av världen, så sväng 10 grader.
  • Krabban flyttar därefter alltid 5 pixlar framåt.