1600 Mynt - räkna krona och klave
Skriv en klass som kan skapa följande objekt.
: Mynt
- sida "krona"
: Mynt
- sida "klave"
metoden kasta()
Skriv en metod som sätter sidan slumpmässigt till krona eller klave. Nedan följen en beskrivning av hur det görs.
Lägg till ett nytt fält, se klassdiagram nedan. Ett objekt av klassen Random
kan skapas med new Random()
.
För att klassen Random
ska kunna användas måste koden importeras. Det görs genom att skriva:
import java.util.Random;
högst upp i filen Mynt
.
I klassen Random
finns en metod som heter nextInt()
.
Den kan användas för att slumpa ett tal.
Koden
Random randomGenerator;
randomGenerator = new Random();
int randomNumber;
randomNumber = randomGenerator.nextInt(4);
ger ett slumptal 0, 1, 2 eller 3 som sparas i den lokala variabeln randomNumber
.
Med hjälp av en if-sats kan man kolla vilket tal det blir och ge fältet sidaUpp
lämpligt värde.
Mynt
- sidaUpp
- Random slumptalsgenerator
- String kasta()
Klassen Test
Test
- mynt
- run_1()
- run_2()
Skriv en klass Test
, se klassdiagram.
metoden run_1()
I metoden kastas ett mynt. Resultatet skrivs ut med hjälp av:
System.out.println("jag är en text " + variabelnamn);
Upprepa 10 gånger.
Tips! Pröva nedanstående kod. Är det användbart?
for (int i = 0; i < 3; i = i + 1)
{
System.out.println("ett tal: " + i);
}
metoden run_2()
I metoden kastas 1000 mynt. Resultatet noteras och skrivs ut. Utskriften blir som:
antal krona: 501
antal klave: 499