0110 walker
Öppna Greenfoot och gör ett nytt scenario som heter walker.
Lägg till klasserna MyWorld
och Walker
med lämpliga bilder. Du kan välja bilder själv. I figuren nedan kan du se vad jag har valt. Övriga klasser som syns i bilden nedan kommer vi att lägga till senare.
Lägg till ett objekt av klassen Walker
i världen. Spara världen genom att högerklicka på bakgrunden och välja save the world.
Teori
public class KlassNamn
{
//fält som heter decimaltal och är av datatypen double
//decimaltal får värdet 9
private double decimaltal = 9;
}
Klassen Walker
Målet är att få nyckelpigan att gå i en kvadrat. Det kan man göra genom att gå framåt och sedan svänga 90 grader och sedan upprepa dessa två steg.
egenskaper
Lägg till en egenskap som heter frameNumber
och är av datatypen int
. Ge egenskapen värdet 0;
metoden act
Lägg till följande i metoden act
.
Flytta 10 pixlar framåt.
Öka fältet
frameNumber
med ett.Kontrollera om
frameNumber
är 20. Om så är fallet sväng 90 grader åt vänster, och sättframeNumber
till 0.
Kompilera och tryck på run. Går din figur i en kvadrat?
metoden squareWalk
Gör en metod som heter squareWalk
. Flytta all kod som finns i metoden run
hit. Vad behöver du mer göra för att nyckelpigan ska fortsätta att gå i en kvadrat? Gör detta.
metoden triangleWalk
Kan du få din figur att gå i en liksidig triangel? Skriv koden i metoden triangleWalk
.
metoden backAndForth
Kan du få din figur att gå fram och tillbaka?
metoden hexWalk
Kan du få figuren att gå på en regelbunden sexhörning.
metoden spiralSquare
Kan du få din figur att:
- gå en pixel åt höger
- svänga 90 grader åt vänster
- gå 2 pixlar framåt
- svänga 90 grader åt vänster
- gå 3 pixlar och svänga 90 grader
- sedan på samma sätt men 4 pixlar följt av 5, 6, 7 och så vidare
Tips! Ett extra fält kan vara användbart.
fler metoder
Kan du få din figur att gå på andra spännande sätt? Kanske i en åtta.