0101 egenskaper
Gör ett nytt scenario som kallas 101-egenskaper. Gör sedan följande.
Tips! Se längst ner på genomgång av kapitel 4.
klassen Sword
Välj vilken bild som helst. Låt det gå snabbt.
egenskaper (eng. field)
strength - ska kunna innehålla ett heltal
isMagic - håller ordning på om svärdet är magiskt
Ge egenskaperna lämpliga startvärden. Du väljer själv.
Klassdiagram följt av objektdiagram
Sword
- private int strength
- private boolean isMagic
- public void act()
Anropet new Sword(7, true);
ger nedanstående objekt.
: Sword
- strength 7
- isMagic true
Objektdiagram visas ovan.
klassen Player
Välj vilken bild som helst. Låt det gå snabbt.
egenskaper (eng. field)
Lägg till följande egenskaper:
name - ska kunna innehålla spelarens namn.
health - ska innehålla ett heltal
swordOne - ska kunna innehålla ett objekt av klassen Sword.
konstruktor
Skapa ett objekt av klassen Sword och lägg det i
swordOne
.Låt konstruktorn ta en parameter som är spelarens namn. Låt egenskapen
name
få detta värde.
Klassdiagram följt av objektdiagram
Player
- private String name
- private int health
- private Sword swordOne
- public void act()
Anropet new Player("Ada");
ger nedanstående objekt.
: Player
- name "Ada"
- health 8
- swordOne ref. till obj. ovan
Objektdiagram visas ovan.