0070 sammanfattning kap 1 och 2
klass (eng. class)
Underklassen ärver från överklassen. Bland annat metoder ärvs, det vill säga metoder som finns i överklassen kan används i underklassen.
objekt (eng. object)
Flera objekt kan göras från en klass.
metoder
I klassen definieras bland annat metoder. Metoderna kan användas för att kommunicera med objekten.
metodanrop
Exempel:
turn(5); //5 kallas parameter
isAtEdge();
metodhuvud (eng. signature)
Samma exempel som ovan:
boolean isAtEdge() //returdatatyp är boolean
void turn(int amount) //amount är parameter av datatypen int (heltal)
returdatatyp
void
- inget. Metoden är som ett kommando.- icke-
void
- t.ex.int
,boolean
. Metoden är som en fråga. Objektet lämnar tillbaka ett svar av angiven datatyp.
datatyp
t.ex:
int
boolean
if-sats
Exempel från klassen Crab
:
if (isAtEdge())
{
turn(10);
}
move(5);
Exemplet ovan som pseudokod:
- Om krabban är vid kanten av världen, så sväng 10 grader.
- Krabban flyttar därefter alltid 5 pixlar framåt.