2054 hitta fler interaktioner

Lärandemål

  • Kunna hitta vilka agenter som påverkar ett visst föremål. Samt hur de påverkar föremålet.
  • Kunna avgöra om ett föremål accelererar.

Uppgifter

1. mugg

En mugg står på ett bord. På muggen ligger en bok.

A.

Rita figur.

B.

Vilka tre agenter påverkar muggen?

C.

Hur skulle muggens rörelse ändras om effekten av respektive agent togs bort. Beskriv för var och en av agenterna.

D.

Accelererar muggen? Förklara.

2. puck

En puck glider fram på isen.

A.

Rita figur.

B.

Vilka fyra agenter påverkar pucken?

C.

Hur skulle puckens rörelse ändras om effekten av respektive agent togs bort. Beskriv för var och en av agenterna.

D.

Accelererar pucken? Förklara.

3. fallskärmshoppare

En fallskärmshoppare faller mot marken med fallskärmen utvecklad.

A.

Rita figur

B

Vilka tre agenter påverkar fallskärmshopparen?

C.

Hur skulle fallskärmshopparens rörelse ändras om effekten av respektive agent togs bort. Beskriv för var och en av agenterna.

D.

Accelererar fallskärmshopparen? Förklara.

4. gunga

Ett barn sitter still på en gunga. Gungan är fäst med två rep i en trädgren.

A.

Rita figur

B

Vilka fyra agenter påverkar gungan?

C.

Hur skulle gungans rörelse ändras om effekten av respektive agent togs bort. Beskriv för var och en av agenterna.

D.

Accelererar gungan? Förklara.

5. sko

Ett barn hoppar jämfota. På fötterna har barnet skor med metallfjädrar under som gör att det blir lättare att hoppa högt. Det är en fjäder under varje sko.

Just nu är fjädrarna ihoptryckta.

A.

Rita figur

B

Vilka tre agenter påverkar vänster sko?

C.

Hur skulle vänster skos rörelse ändras om effekten av respektive agent togs bort. Beskriv för var och en av agenterna.

D.

Accelererar vänster sko? Förklara.