7001 Lärobok
Mål
Introducera en sak i taget.
Vara kortfattad.
Lära ut programmering istället för att vara en komplett Pytonreferens.
Tillräckligt med uppgifter för att fungera som lärobok. Svårighetsmarkör på uppgifter.
Innehåll
Pyton som miniräknare. Pyton i konsol.
variabler
7025 - Behov av variabler. Pyton i konsol.
Möjliga variabelnamn. 7010 - Reserverade ord.
anropa funktioner
Anropa funktioner.
7030 - Datatyper och funktionsanrop
7040 - In- och utmatning med funktionsanrop
7045 - Typkonvertering med funktionsanrop
val med if-sats
slingor
while
7060 - slingor: while med räknare(och for)
7061 - slingor: mer while utan räknare
Vägen från idé till kod via pseudokod eller flödesdiagram. Flera sidor.
for
listor
definiera funktioner
7080 - definiera funktioner, återanvända kod
Bra men inte nödvändigt
klasser och objekt - objektorienterad programmering
Introduction to classes, www.programarcadegames
Objektorienterad programmering i Python, dbwebb.se
Grafiska användargränssnitt (GUI)
Exempel på grafiska användargränssnitt med Tkinter.
Mer att göra
Project Euler
Uppgifter från Programmeringsolympiader
Programmeringsolympiaden, uppgifter från tidigare tävlingar
Pygame
För att göra spel med Pygame är det bra om man kan använda tuples och klasser. Klasser används på ett eller annat sätt i alla spel. Tuples dyker ofta upp i tutorials och andras kod.