1703 vektor - linjär sökning

Öppna ett projekt som innehåller klassen Dice. Spara projektet som 703 vektor.

Klassen Numbers

Numbers

  • myNumbers - vektor, 4 platser
  • myDice
  1. print()
  2. getLargestNumber()
  3. getIndexOfLargestNumber()
  4. getSmallestNumber()
  5. getIndexOfSmallestNumber()

Fält

  • En vektor myNumbers som kan innehålla heltal.
  • Fältet myDice ska kunna innehålla ett objekt av klassen Dice.

Konstruktor

I konstruktorn ges vektorn myNumbers fyra platser. Vidare fylls vektorn myNumbers med fyra slumptal med hjälp av tärningen.

Metoden print()

Metoden skriver ut vektorn myNubmers innehåll, se exempel nedan.

3 2 5 2

Metoden getLargestNumber()

Returnerar det största talet i vektorn myNumbers.

Skriv din lösning som pseudokod först, det vill säga skriv kommentarer i koden.

Metoden getIndexOfLargestNumber()

Returnerar index för det största talet i vektorn myNumbers. Om det största talet finns på mer än ett ställe returneras det lägsta indexet.

Metoden getSmallestNumber()

Returnerar det minsta talet i vektorn myNumbers.

Metoden getIndexOfSmallestNumber()

Returnerar index för det minsta talet i vektorn myNumbers. Om det minsta talet finns på mer än ett ställe returneras det lägsta indexet.

Metoden hasNumber(int number)

Returnerar true om talet number finns i vektorn, annars false.

Metoden indexOfNumber(int number)

Returnerar index för den första förekomsten i vektorn av talet number. Om talet saknas returneras -1.