0130 genomgång kap 6

Kombinera villkor

villkor 1 && villkor 2 // && betyder och

villkor 1 || villkor 2 // || betyder eller

! betyder inte 

Abstraction

Det är önskvärt med kod som kan användas till att lösa flera generella problem istället för ett specifikt. Nedanstående kod för klassen Key är ett exempel. Att konstruktorn tar två parametrar gör att klassen Key kan användas för alla tangenterna på ett piano.

public class Key extends Actor
{
  private boolean isDown; //true if the key is pressed
  private String key; //the name of the key
  private String sound; //the name of the associated sound file

  /**
   * Create a new key linked to a given keyboard key, 
   * and a given sound.
   */
  public Key(String keyName, String soundFile)
  {
    key = keyName;
    sound = soundFile;
  }
  //methods omitted
}

Konstruktorn anropas på följande vis.

new Key("g", "3a.wav");

slingor (eller loopar)

allmän slinga

while (villkor)
{
  sats;
  sats;
  ...
}

exempel på en slinga som kan köras

int counter = 0;
while (counter < 3) //3 kan bytas mot minaKompisar.length
{
  System.out.println("counter value: " + counter);
  //increment counter
  counter = counter + 1;
}

Ger utskriften

0
1
2

Vektor (eng. array)

Teori om vektorer hos Oracle.

På ett annat vis

String [] minaKompisar;

minaKompisar = new String [3];

minaKompisar = {"Ada", "Charles", "Alan"};

//Skriv ut mina kompisar
System.out.println(minaKompisar[0]);
System.out.println(minaKompisar[1]);
System.out.println(minaKompisar[2]);

//Ger utskriften
Ada
Charles
Alan

//Skriv ut med en slinga
int counter = 0;
while (counter < 3)
{
  //skriv ut en kompis, kompis nummer counter
  System.out.println(minaKompisar[counter]);
  //öka räknaren med ett
  counter = counter + 1;
}

//Ger åter utskriften
Ada
Charles
Alan

Läs mer om Ada, Charls och Alan på Wikipedia.

Klassen String

Studera dokumentationen för klassen String.

Metoden equals kan användas om man vill se om två textsträngar innehåller samma text.