4705 Drill äventyrsspel
Ett textbaserat spel. Antingen i WPF eller i konsoll.
Klassen Room
Klassen Room innhåller:
- en beskrivning
- en möjlighet till utgång åt norr. Egentligen en referens till ett annat rum.
- På samma vis utgångar åt söder, öster och väster.
Extra
Gör en eller flera av nedanstående. Börja med den första. Övriga kan delvis väljas i valfri ordning. Kanske kan du hitta på egna utvidgningar.
Den som spelar startar i ett rum. Spelaren kan se rummets beskrivning. Spelaren kan se i vilka riktningar (norr, söder, öster, och väster) som det finns dörrar till andra rum. Spelaren kan gå in i ett angränsande rum.
Lägg till en klass Player. Spelaren kan bära på föremål. Spelaren vet i vilket rum den är.
Det kan finnas föremål i rummen. Föremålen representeras enklast med en text som beskriver föremålet. Men snart är det nog lämpligt att använda en klass Föremål. Eller kanske flera olika klasser för olika föremål.
Ge föremålen egenskaper.
Låsta dörrar som kräver nyckel eller annat redskap för att öppna. Till exempel dyrk eller yxa.
Föremålen kan få vikt. Spelaren kan som mest bära viss vikt.
Spelaren ska hitta en skatt samt hitta ut igen.
Det finns faror som kan skada spelaren. Spelaren har hälsopoäng.
Spelaren ska hitta ledtrådar för att lösa ett mysterium.