4220 Frågesport
I korthet går uppgiften ut på att skriv ett frågespel.
Beställning - user stories
A. Frågesport (UWP)
Frågespelet har temat världens huvudstäder.
Användaren får en fråga. T.ex. Vad heter Sveriges huvudstad?
Användaren matar in ett svar.
Användaren får reda på om svaret var rätt. Om svaret var fel visas det rätta svaret.
Användaren kan hela tiden se att den har svarat rätt på t.ex. 3 av 5 frågor.
Slut efter 10 frågor. (Eller 3 vid testning.)
B. Administrativt gränssnitt
Kan lägga till en fråga.
Kan redigera en fråga.
C. Olika användargränssnitt möjliga
D. Läs in frågor från fil
E. Läs in frågor från databas
F Flervalsfrågor (1, X, 2) eller A, B, C, D, E
G Fler frågor - alla länder och huvudstäder
H Fler teman
- Användaren kan välja tema
- Administrativt gränssnitt där man kan välja tema på en fråga
Steg i arbetet
Använd Scrum med:
- produktägare (läraren)
- scrummaster (ni utser i gruppen)
- team
1. Analys och design
Vilka klasser behövs?
Vilka objektvariabler behövs?
Vilka metoder behövs?
Hur ser konstruktorerna ut?
metod
Vad kan ni se direkt?
Sekvensdiagram, se film nedan.
I Visual Paradigm
If i Visual Paradigm
I Lucid Charts
output
Klassdiagram
Dokumentation i form av en kort och precis beskrivning för varje klass och metod, se exempel nedan. Använd minst
<summary>
.En fil för varje klass med metodstubbar, se nedan.
metodstubbar:
/// <summary>
/// beskrivning här
/// </summary>
public int MetodNamn()
{
throw new NotImplementedException();
}
2. Koda
Dela kod på GitHub.
3. Testa
Gärna med hjälpa av Unit Test.
Inlämning
Inlämning av länk till GitHub på itslearning. Lämna in som en grupp.
Följande finns på GitHub
Koden från Visual Studio
Klassdiagram. (png)
Sekvensdiagram. (png)
Redovisning
Inför klassen.