4021 klasser och objekt
Uppgift 1 - Picture House
Lärandemål
- Veta vad en klass och ett objekt är.
- Kunna läsa och rita klass- och objektdiagram.
- Kunna skriva kod för att skapa objekt.
- Kunna spara objekten i en variabel.
- Kunna anropa metoder på objekten.
Uppgift 1A - rita bild med kod
Hämta kod på GitHub och öppna Picture House
i Visual Studio.
Du ska skriva kod i klassen Picture
.
Skriv kod så att bilden nedan ritas. För att få programmet att rita din bild klickar du på start, i menyn längst upp. Ett fönster öppnas. Klicka på draw. Nu ritas din bild.
Visa för din lärare när du är klar.
Uppgift 1B - objektdiagram och klassdiagram
Rita ett objektdiagram som visar objekten som du har lagt till i Picture
. För att kunna inspektera objektens värden gör du på följande vis.
- Sätt en breakpoint i slutet av metoden
DrawImage
i klassenPicture
. Gör detta genom att klicka längst till vänster i kodfönstret. - Klicka sedan på step over för att komma förbi den sista raden kod.
- Klicka debug > windows > locals, för att inspektera objektvariablerna i objekten.
Rita ett klassdiagram för klassen Circle
.
Visa för din lärare när du är klar.
Uppgift 1C - koda objektvariabler i Picture
Studera koden för klassen Circle
.
Vilka objektvariabler finns?
Hur skriver man för att få en objektvariabel?
Lägg till objektvariabler i klassen Picture
. Se till att de används när bilden ritas.
Visa för din lärare.
Uppgift 1D - klass- och objektdiagram för Picture
Rita klassdiagram för Picture
.
Rita objektdiagram för det objekt som skapas av klassen Picture
. Koppla ihop det med objektdiagrammen som du ritade i 1B.
Facit finns.