1680 Inför prov
Nedan följer några bra övningar. Gör dem inför provet.
0. Öppna ett projekt med Dice
Öppna ett projekt som innehåller klassen Dice. Skapa en klass som heter Uppgifter.
1. for-slinga
Skriv en for-slinga som skriver ut 50, 45, 40, 35, 30, 25, 20, 15, 10. Placera koden i metoden.
public void for_1()
2. if-sats
Skriv klart metoden nedan. Den ska skriva ut det regnar eller det är uppehåll. Parametern detRegnar kan ha värdet true eller false.
public void skrivUtVäder(boolean detRegnar)
{
}
3. if-sats
Skriv klart metoden nedan. Om parametern storlek har värdet 43 så skriver metoden ut passar. Om storlek är 42 skriver metoden ut något liten. Om storlek är 44 skriver metoden ut något stor. Annars skrivs för liten eller för stor ut.
public void skotest(int storlek)
{
}
4. vektor
Deklarera och skapa en vektor minaTal, med plats för 5 tal. Talen ska vara 4, 6, 8, 10, 12. Mönstret är y = 4 + 2 * x. Använd helst en for-slinga.
Är det för svårt kan du låta talen vara 11, 12, 13, 14, 15.
Skriv därefter en for-slinga som skriver ut vektorns innehåll.
Skriv uppgiften i nedanstående metod.
public void verktor_4()
5. vektor
Tänk på tärningsspelet Yatzy.
Antag att du har en klass Dice.
En ny tärning kan skapas med new Dice()
.
Deklarera en vektor tärningar.
Lägg fem objekt av klassen Dice
i vektorn tärningar.
Klassen Dice
innehåller en metod roll()
.
Anropa metoden roll()
för samtliga tärningar i vektorn.
Klassen Dice
innehåller en metod getNumber()
.
Använd den för att skriva ut vad tärningarna visar.
Utskriften kan bli som nedan.
4 4 2 2 2
Om du har klassen Dice
i samma projekt kan du testa koden om du lägger den i metoden nedan.
public void vektor_5()