4804 Walls

Start-kod på GitHub. Kommer snart ...

Spelet ser ut som nedan.

Spelet i korthet:

  • Sköldpaddan (eng. turtle) kan flytt med piltangenterna åt vänster och åt höger. När sköldpaddan går in i en vägg flyttas den tillbaka till mitten.

Utmaning

Stanna vid vägg

Ändra så att sköldpaddan inte flyttas till mitten utan stannar precis vid väggen då kollision med väggen sker.

Gå upp och ner

Sköldpaddan ska kunna flytta sig uppåt och nedåt också. Se till att sköldpaddan roteras. Undersök om det finns lämplig SpriteEffect.

Gör så att sköldpaddan inte kan gå in i väggen från något håll utan stannar precis vid väggen.

Labyrint

Lägg till fler väggar, så att sköldpaddan inte kan lämna skärmen. Lägg också till lite inre väggar.

Det skulle kunna se ut ungefär så här:

xxxxxxxxxxxx
x          x
x xxx xxxx x
x x      x x
x    xx    x
xx    x   xx
x    xx    x
x          x
x x      x x
x xxx xxxx x
x          x
xxxxxxxxxxxx

Kontrollera att sköldpaddan inte kan gå in i någon vägg.

Klassen Cherry

Lägg ut körsbär som sköldpaddan kan äta.

Klassen Score

Sköldpaddan får poäng då den äter körsbär. Visa poängen.

Klassen Background

Ordna en kaklad (eng. tiled) bakgrund.

Ännu mer

  • Giftiga frukter och Game over.
  • Fiender som går runt slumpmässigt.
  • Stängda dörrar. Men om man har nyckeln kan man gå igenom.
  • Flera liv
  • Flera banor

Reflektion

  • Vad har du lärt dig?
  • Vad är oklart?
  • Vilka klasser liknar andra klasser? Vilka är likheterna?