0130 genomgång kap 6
Kombinera villkor
villkor 1 && villkor 2 // && betyder och
villkor 1 || villkor 2 // || betyder eller
! betyder inte
Abstraction
Det är önskvärt med kod som kan användas till att lösa flera generella problem istället för ett specifikt. Nedanstående kod för klassen Key
är ett exempel. Att konstruktorn tar två parametrar gör att klassen Key
kan användas för alla tangenterna på ett piano.
public class Key extends Actor
{
private boolean isDown; //true if the key is pressed
private String key; //the name of the key
private String sound; //the name of the associated sound file
/**
* Create a new key linked to a given keyboard key,
* and a given sound.
*/
public Key(String keyName, String soundFile)
{
key = keyName;
sound = soundFile;
}
//methods omitted
}
Konstruktorn anropas på följande vis.
new Key("g", "3a.wav");
slingor (eller loopar)
allmän slinga
while (villkor)
{
sats;
sats;
...
}
exempel på en slinga som kan köras
int counter = 0;
while (counter < 3) //3 kan bytas mot minaKompisar.length
{
System.out.println("counter value: " + counter);
//increment counter
counter = counter + 1;
}
Ger utskriften
0
1
2
Vektor (eng. array)
På ett annat vis
String [] minaKompisar;
minaKompisar = new String [3];
minaKompisar = {"Ada", "Charles", "Alan"};
//Skriv ut mina kompisar
System.out.println(minaKompisar[0]);
System.out.println(minaKompisar[1]);
System.out.println(minaKompisar[2]);
//Ger utskriften
Ada
Charles
Alan
//Skriv ut med en slinga
int counter = 0;
while (counter < 3)
{
//skriv ut en kompis, kompis nummer counter
System.out.println(minaKompisar[counter]);
//öka räknaren med ett
counter = counter + 1;
}
//Ger åter utskriften
Ada
Charles
Alan
Läs mer om Ada, Charls och Alan på Wikipedia.
Klassen String
Studera dokumentationen för klassen String
.
Metoden equals
kan användas om man vill se om två textsträngar innehåller samma text.