0060 genomgång kap 2
Lärandemål
- Börja bekanta sig med felkoder.
- Kunna läsa dokumentation för klassen Actor.
- Kunna anropa metoder i koden.
- Kunna skriva metodhuvuden.
- Kunna skriva if-sats.
- Känna till vad pseudokod är.
Genomgång
book scenario:chapter 2 > little-crab
Skapa en krabba
new Crab()
Anropa metoden act
act()
Skriv kod i metoden act
Metodanrop med parameter. En parameter är information som skickas med i ett metodanrop.
move(5)
move(-5)
turn(10)
Fel
Errors
Det räcker att ett tecken är fel.
Arv
Crab ärver metoderna move och turn från Actor.
Dokumentationen för Actor:
Dubbelklicka på klassen Actor för att visa dokumentationen.
boolean isAtEdge()
void move(int distance)
void turn(int amount)
De tre raderna ovan kallas metodhuvud (eng. metod signature).
Returdatatyp
void - som en befallning
icke void - som en fråga. Svaret har specificerad datatyp.
if-sats
if (villkor)
{
instruktion;
...
}
Exempel från klassen Crab
:
if (isAtEdge())
{
turn(10);
}
move(5);
Exemplet ovan som pseudokod:
- Om krabban är vid kanten av världen, så sväng 10 grader.
- Krabban flyttar därefter alltid 5 pixlar framåt.