7101 projekt
Projektidéer följer en bit ner.
I korta drag
- välj projekt
- gör en lista med mål, det vill säga saker som programmet ska klara av
- skriv pseudokod och eller rita flödesschema för den första punkten
- Skriv kod och testa att den fungerar. Testa all kod.
- Ändra eventuellt på ordningen i mållistan. Kanske ska något mål läggas till. Vid minst tre tillfällen får du ett nytt mål av din lärare.
- välj nästa mål på listan
- upprepa pukt 3 - 6 tills projektet är klart
Ramar - måsten
- projektkoden i en egen mapp
- loggbok förs varje vecka i filen readme.md
- kod delas på GitHub.
- Commit och push to GitHub efter varje lyckad kodförändring. Förhoppningsvis flera gånger per lektion.
- Minst tre nya eller ändrade mål från din lärare. Ska dokumenteras i loggboken.
Loggbok
För loggbok som innehåller:
- lista med mätbara mål, samt vilka som är avklarade.Det som ska kodas först är överst. Ordningen kan ändras senare vid behov.
- Pseudokod och eller flödesschema
- hänvisa till koden
- reflektion: vad har gått bra?, vad var svårt?, vad har du lärt dig?
Exempel - Black Jack
Lista med mål
- Kortlek med fyra 1:or, fyra 2:or, ..., fyra 13
- Blanda kortleken
- Dra ett kort ur leken
- Ge spelaren 2 kort
- Ge datorn 1 kort
- Spelaren kan välja hit eller stand
- Datorn väljer hit eller stand
- Vem vinner. Enkel summa. Korten värda 1 - 13.
- spela om pengar
- Kunna spela en gång till.
- Knekt, dam kung värda 10.
- Ess är värt 1 eller 11 enlig regelboken
- kan splitta handen
- Implementera fler regler
Lättare projekt
Enarmad bandit
Vinst
- tre lika
- tre sjuor är ännu bättre
- par
Sten sax påse
Enhetsomvandlare
Exempel:
- mellan hästkraft och kW
- mellan km/h och m/s
- mellan celsius, farenheight, kelvin
- kvadratmeter, hektar, tunnland
- recept: matsked, tesked, kryddmått, deciliter
- recept: volym, vikt för olika livsmedel, t.ex. mjöl, makaroner, socker, ...
Förfina genom att svaret ges med lämpligt prefix.
PQ-formeln för att lösa andragradsekvationer
Lösenordsgenerator
Ange hur långt lösenordet ska vara. Kanske någon mer parameter, t.ex. minst en siffra.
Tidtagare
Timer - äggklocka
Sannolikhet - simulering
Kasta två tärningar 1000 gånger. Hur ofta blir det par. Svara i procent.
Simulera sannolikheten för något annat.
Medelsvåra projekt
Tre luckor
Har varit populärt på TV. Bakom en av tre luckor finns vinsten, t.ex. en bil.
- Spelaren väljer en av tre luckor.
- Programledaren öppnar en av de andra två luckorna. Bakom den luckan är det alltid tomt.
- Spelaren kan sedan välja att behålla sin lucka eller byta till den andra luckan som fortfarande är stängd.
Skriv ett program som simulerar att spelaren behåller luckan 1000 gånger och som simulerar att spelaren byter lucka 1000 gånger.
Sedan vet du om spelaren ska byta eller inte.
Master Mind
Kasta Gris
Kast två grisar.
Escape room - äventyrsspel
Charader
Datorn ger ord, tar tid och räknar poäng.
T.ex. två spelare och tio ord var innan byte.
simulera sannolikheter
Hur stor chans är det att få kåk på given i poker.
Eller något annat fall.
Svåra projekt
Sänka skepp
Spela mot datorn eller mot annan människa men på samma dator.
Black Jack
Yatzy
Cosmic Wimpout
Spelet innehåller fem tärningar. Fyra lika tärningar med sidorna 2, 3, 4, 5, 6, och 10. Den femte tärningen har annan färg. Trean är utbytt mot en stjärna.
RSA-kryptering
Programmeringsolympiaden
Gör ett gammalt problem.
Project Euler
Lös ett av problemen.