1703 vektor - linjär sökning
Öppna ett projekt som innehåller klassen Dice. Spara projektet som 703 vektor.
Klassen Numbers
Numbers
- myNumbers - vektor, 4 platser
- myDice
- print()
- getLargestNumber()
- getIndexOfLargestNumber()
- getSmallestNumber()
- getIndexOfSmallestNumber()
Fält
- En vektor
myNumbers
som kan innehålla heltal. - Fältet
myDice
ska kunna innehålla ett objekt av klassen Dice.
Konstruktor
I konstruktorn ges vektorn myNumbers
fyra platser. Vidare fylls vektorn myNumbers
med fyra slumptal med hjälp av tärningen.
Metoden print()
Metoden skriver ut vektorn myNubmers
innehåll, se exempel nedan.
3 2 5 2
Metoden getLargestNumber()
Returnerar det största talet i vektorn myNumbers
.
Skriv din lösning som pseudokod först, det vill säga skriv kommentarer i koden.
Metoden getIndexOfLargestNumber()
Returnerar index för det största talet i vektorn myNumbers
. Om det största talet finns på mer än ett ställe returneras det lägsta indexet.
Metoden getSmallestNumber()
Returnerar det minsta talet i vektorn myNumbers
.
Metoden getIndexOfSmallestNumber()
Returnerar index för det minsta talet i vektorn myNumbers
. Om det minsta talet finns på mer än ett ställe returneras det lägsta indexet.
Metoden hasNumber(int number)
Returnerar true
om talet number
finns i vektorn, annars false
.
Metoden indexOfNumber(int number)
Returnerar index för den första förekomsten i vektorn av talet number
. Om talet saknas returneras -1.