0040 genomgång kap 1
Lärandemål
- Grundläggande funktioner i Greenfoot Integrated Development Environment (IDE)
- Kunna skapa objekt i Greenfoot IDE.
- Känna igen klassdiagram.
- Känna till att underklassen (eng. sub class) ärver från överklassen (eng. super class).
- Känna till skillnaden på act och run.
- Kunna anropa metoder på objekt i världen.
- Bekanta sig med metodhuvuden, inklusive returdatatyp och parameter.
- Känna till metoder som frågor - icke void, t.ex. int, boolean
- Känna till metoder som kommandon - void
- Känna till snabbkommando för att skapa flera objekt av samma typ.
Genomgång
Ungefär samma innehåll i tutorial 1
Greenfoot scenarios: chp 1 leaves and wombats
I Greenfoot
- World
- Class diagrams
- Execution controls
Skapa objekt
new Wombat()
Ger objekt från klassen Wombat.
Gör flera.
Anropa metoder
anropa move() och turnLeft()
anropa canMove()
jämför metodhuvud eller metodsignatur (eng. signature)
void move()
boolean canMove()
int getLeavesEaten()
returdatatyp
void - inget
boolean - sant eller falskt
int - heltal
Metoder
void - saker att göra
icke void - frågor
Parameter
void setDirection(int direction)
Ovan kallas direction
parameter.
Jämför act
Metodanrop act(), högerklicka på ett objekt
act (execution control) För alla objekt i världen.
run (exection control) För alla objekt i världen om och om igen.
Lägg till löv
new Leaf()
skift + vänster musklick, för att få många
run
Wombat äter löv.
kolla koden, men bara lite
Dubbelklicka på klassen Wombat.