0030 Tutorials
Skriftlig introduktion till Greenfoot
Video tutorial
1 Introduktion
Cat
Wombat, move, turnLeft
Little crab: move and turn
Asteroids: flytta med tangentbordet
Piano
Marbels
Våg på sträng - simulator
Simulering av myror
Kod - standard java, objektorienterad
greenfoot.org - andras program, köra programmen i webbläsaren
2 installing Greenfoot
greenfoot.org
Java 8 JDK först
Sedan Greenfoot
3
download hedgehog (igelkott)
Klass:
definerar alla igelkottar i programmet
Objekt:
new Hedgehog();
Objekten finns i världen i programmet. Objekt skapas från klasser.
Metoder kan anropas på metoder. T.ex. turnLeft, move, eatApple
Flera objekt från samma klass. Objekt eller instans. Instans av klassen Hedgehog.
Högerklicka på ett objekt och välj inspect. Inspektera ger objektdiagram. Objektdiagrammet innehåller information om objektet.
Metoden act.
Skift + klicka för att få nya objekt.
Run-knappen.
void turnLeft - returnerar void, inget.
int getApplesEaten - returnerar en int, integer, heltal.
Returdatatyp: void, int, boolean
4 Finally some code
Scenario, open.
trick-the-turtle
World-objektet visas
new Turtle();
Run - inget händer, ty metoden act är tom.
Ctrl + eller - för att ändra fontstorlek.
public void act() { move(1); //move one step forward turn(1);
}
källkod
maskinkod
Kompilera med kompilator från källkod till maskinkod.
flera sköldpaddor som flyttar
Högerklicka på objektet turtle. Bara act. Inherited, ärvda, metoder.
Arv
Turtle ärver från Animal som ärver från Actor.
Turtle är en Animal som är en Actor.
Turtle kan göra allt som Animal och Actor kan göra.
Turtle ärver metoder från Animal. Animal ärver i sin tur från Actor.
int move(int distance) //parametern value
int turn(int amount)
Dubbelklicka på en klass för att komma till dokumentationen.
Metodens specifikation.
Specifikation:
int move(int distance) void turn(int angle)
Anropa metoder:
move(12); turn(45);