4220 Frågesport

I korthet går uppgiften ut på att skriv ett frågespel.

Beställning - user stories

A. Frågesport (UWP)

Frågespelet har temat världens huvudstäder.

  1. Användaren får en fråga. T.ex. Vad heter Sveriges huvudstad?

  2. Användaren matar in ett svar.

  3. Användaren får reda på om svaret var rätt. Om svaret var fel visas det rätta svaret.

  4. Användaren kan hela tiden se att den har svarat rätt på t.ex. 3 av 5 frågor.

  5. Slut efter 10 frågor. (Eller 3 vid testning.)

B. Administrativt gränssnitt

  1. Kan lägga till en fråga.

  2. Kan redigera en fråga.

C. Olika användargränssnitt möjliga

D. Läs in frågor från fil

E. Läs in frågor från databas

F Flervalsfrågor (1, X, 2) eller A, B, C, D, E

G Fler frågor - alla länder och huvudstäder

H Fler teman

  1. Användaren kan välja tema
  2. Administrativt gränssnitt där man kan välja tema på en fråga

Steg i arbetet

Använd Scrum med:

  • produktägare (läraren)
  • scrummaster (ni utser i gruppen)
  • team

1. Analys och design

  • Vilka klasser behövs?

  • Vilka objektvariabler behövs?

  • Vilka metoder behövs?

  • Hur ser konstruktorerna ut?

metod

  • Vad kan ni se direkt?

  • CRC-kort

  • Sekvensdiagram, se film nedan.

I Visual Paradigm

If i Visual Paradigm

I Lucid Charts

output

  • Klassdiagram

  • Dokumentation i form av en kort och precis beskrivning för varje klass och metod, se exempel nedan. Använd minst <summary>.

  • En fil för varje klass med metodstubbar, se nedan.

metodstubbar:

/// <summary>
/// beskrivning här
/// </summary>
public int MetodNamn()
{
    throw new NotImplementedException();
}

2. Koda

Dela kod på GitHub.

3. Testa

Gärna med hjälpa av Unit Test.

Inlämning

Inlämning av länk till GitHub på itslearning. Lämna in som en grupp.

Följande finns på GitHub

Koden från Visual Studio

Klassdiagram. (png)

Sekvensdiagram. (png)

Redovisning

Inför klassen.