8300 H2 Akustik
Lärandemål i korthet:
- B, begrepp
- P, problemlösning
- Ex, experimentell förmåga
- I, betydelse för individ och samhälle
- K, kommunikation
Centralt innehåll
I huvudsak nedanstående taget från kursplanen.
Orientering om ljudstyrka och dopplereffekt.
Reflektion, brytning och interferens av ljus, ljud och annan vågrörelse.
Stående vågor och resonans med tillämpningar inom vardag och teknik.
Att kunna - Heureka 2
Ljud är en longitudinell vågrörelse, figur 1 sidan 254. Ljudets hastighet i luft är 340 m/s.
Känna till ljudintensitet I [W/m2], sidan 254-255
Känna till ljudnivå L [dB],
L = 10 lg (I/I0),
där I0 = 1pW/m2, hörbarhetsgräns
Kunna räkna med ljudintensitet och ljudnivå, sidan 255. Exempel 1 sidan 256 är bra.
Känna till hörselområdet för det mänskliga örat, figur 3 sidan 255.
Allmänbildande att känna till några ljudnivåer, tabellen sidan 256. Arbetsmiljöverkets gräns på buller sidan 258.
Kunna förklara dopplereffekt, se figur sidan 259.
Förstå hur det kan bli stående vågor i pipor. Pipor som är öppna i båda ändarna, och pipor som är öppna en ände och sluten i den andra. Kunna rita de stående vågorna för grundtonen, 1:a övertonen, 2:a övertonen och så vidare. Kunna lösa problem med stående vågor i pipor. Sidan 260 - 261.
Vad är ultraljud och infraljud? Sidan 262.
För högre betyg är gröna rutan om stränginstrument bra, sidan 263.
Uppgifter sidan 265:
E: 13. 1, 2, 3, 6, 7
C: 13.9
Egna uppgifter:
Hur låga ljud kan vi höra? Hur höga ljud kan vi höra?
Förklara dopplereffekten,
Låter det ljusare när ambulansen kommer eller när den åker? Varför?
Vad innebär det att ett flygplan går igenom ljudvallen. Vad händer?