7900 H2 Vågor
Lärandemål i korthet:
- B, begrepp
- P, problemlösning
- Ex, experimentell förmåga
- I, betydelse för individ och samhälle
- K, kommunikation
Centralt innehåll
I huvudsak nedanstående taget från kursplanen.
Reflektion, brytning och interferens av ljus, ljud och annan vågrörelse.
Stående vågor och resonans med tillämpningar inom vardag och teknik.
Att kunna - Heureka 2
En våg eller puls förflyttar energi men materien följer inte vågen utan rör sig vinkelrät mot vågen eller pulsen. Sid 154.
Kunna förklara likheter och skillnader mellan transversell och longitudinell våg. Sid 155 - 156. Förklara hur vågorna förflyttar sig.
Förstå och kunna använda formler för att växla mellan vågens utbredningshastighet, periodtid, våglängd och frekvens. Sid 157 - 158. Exempel 1 är bra.
Känna till hur en våg reflekteras mot ett tätare medium (sid 158 figur 9b) och mot ett tunnare medium (sid 159 figur 9a). Sammanfattning i grå ruta.
Förstå superpositionsprincipen för vågor som möts. Sidan 159 - 161. Exempel 2 är bra.
Hur uppstår en stående våg? Lättast att förklara med transversella vågor. När uppstår stående vågor. Ge flera exempel. Sidan 161 - 164. Figur 13 visar stående vågor. Figur 14 visar hur stående vågor uppstår. Exempel 4 är ett typtal. Nod och buk är viktiga begrepp.
Kunna förklara hur en plan våg reflekteras mot ett rakt hinder. Infallsvinkeln är lika stor som reflektionsvinkeln, se grå rutan. Sidan 165.
Känna till när vågor bryts. Känna till att frekvensen förblir samma men att hastighet och våglängd ändras. Varför kommer vågorna alltid rätt in mot stranden även när de går snett in längre ut? Sidan 166 - 167.
Kunna använda brytningslagen vid problemlösning, grå rutan sidan 168.
För högre betyg: Härledning av brytningslagen sidorna 166 - 168.
Vad är diffraktion eller böjning? Sidan 168 - 169.
Kunna förklara interferensen mellan två punktformiga vågkällor, sidan 169 - 170. Kunna förklara buklinjer och nodlinjer. Exempel 5 är ett typtal.
Sammanfattning
Sidan 172.
Uppgifter
Sidan 173 - 178.
E: 1, 2 bra, 4, (5 om du hinner), 6, 7b, 8, 10(E+), 12 men bestäm vågens utbredningshastighet, 13, 14, 17, 19, 20, 22, 23a, 25a
C: 3, 7a, 11, 12, 15, 19c utan att läsa a och b, 18, 21, 23b, 24, 25bc, 26
A: 16 (dopplereffekt),
Resurser
Simulering: vågor på sträng, Phet Bra för att visa reflektion mot tätare och tunnare medium. Bra för att visa hur stående vågor uppkommer.