7001 Lärobok

Mål

Introducera en sak i taget.

Vara kortfattad.

Lära ut programmering istället för att vara en komplett Pytonreferens.

Tillräckligt med uppgifter för att fungera som lärobok. Svårighetsmarkör på uppgifter.

Innehåll

Installera Python.

Pyton som miniräknare. Pyton i konsol.

variabler

7025 - Behov av variabler. Pyton i konsol.

Möjliga variabelnamn. 7010 - Reserverade ord.

anropa funktioner

Anropa funktioner.

7030 - Datatyper och funktionsanrop

7040 - In- och utmatning med funktionsanrop

7045 - Typkonvertering med funktionsanrop

val med if-sats

7050 - if-sats

7075 - importera kod

slingor

while

7060 - slingor: while med räknare(och for)

7061 - slingor: mer while utan räknare

7070 - slumptal och spel

7073 - flödesdiagram

Vägen från idé till kod via pseudokod eller flödesdiagram. Flera sidor.

for

7095 - for-slingor med range

7096 - for-each-slingor

listor

7100 - listor och for-slingor

definiera funktioner

7080 - definiera funktioner, återanvända kod

Bra men inte nödvändigt

7110 - dict - ordlistor

tuples, Think Python 2nd Ed

klasser och objekt - objektorienterad programmering

Introduction to classes, www.programarcadegames

Objektorienterad programmering i Python, dbwebb.se

Grafiska användargränssnitt (GUI)

Exempel på grafiska användargränssnitt med Tkinter.

Mer att göra

Project Euler

Project Euler

Uppgifter från Programmeringsolympiader

Programmeringsolympiaden, uppgifter från tidigare tävlingar

Pygame

För att göra spel med Pygame är det bra om man kan använda tuples och klasser. Klasser används på ett eller annat sätt i alla spel. Tuples dyker ofta upp i tutorials och andras kod.

Installera Pygame

Att göra i Pygame.